By: raqin rafiqyn

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 6-Jun-2007 00:54 Email | Share | Bookmark
Nasi Goreng

 
ALHAMDULILLAH..syukur kepada Allah swt.. Ecah sampai rumah dgn selamat.. tapi yg sedih skit tu memula dia tgk bonda datang dekat dia.. dia mcm tak mau kat bonda.. aiii takkan dah lupa kot.. baru p 4 hari je tu.. kalau p seminggu? sebulan? ntah2 mmg terus tak cam dah kot! lama jugak bonda lepak kat umah pengasuh.. nak bagi dia biasa balik dgn bonda.. last2 bonda angkat beg & bantal dia utk balik rumah, barulah dia nak ikut.. Malamnya, abah balik, geram betul tgk perangai ecah.. dengar je abah dia bukak grill, dia dah sengeh2 sambil sebut abah berulangkali. Bila muncul je muka abah dia kat pintu, bukan main lagi dia lari p peluk kaki abah dia.. pastu suruh abah dia dukung pastu dia punyalah peluk and kiss pipi abah dia bertubi-tubi mcm setahun tak jumpa..salam cium tangan abah dia pon berkali2.. siap bercerita apa ntah dalam bahasa dia.. becok sungguh mulut dia..ni bonda jeles nih! amboiiiiiiiiiiiiii dgn bonda mcm tak kenal..wat dek je.. padahal kita ni lah yg bertungkus lumus dok jaga dia.. hmmm..abah dia jugak yang dia terkam! Pastu bonda gurau la ngan abah, bonda kata nanti bila ecah dapat adik lelaki, jgn harap la bonda nak manja2kan ecah lagi.. bonda manjakan adik je nanti.. biar abah je layan ecah sorang2! Tapi betul la kata org2 veteran .. anak pompuan slalunya mmg rapat dgn abah!!

Bonda cuma buat nasi goreng je mlm tadi.. mmg simple je..bahan2 mana yg ada jer..malas nak p kedai pasai ujan! so layan jelah ye..



Quote:
NASI GORENG

1 pot beras = tanak nasi mcm biasa

1 ulas bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
Ikan masin - didadu
1/2 batang lobak merah - hiris suka hati
1/2 biji cili merah - dihiris
1 biji telur
2 s/b perencah nasi goreng cina
garam
ikan bilis - goreng dan tabur

Cara :
Panaskan minyak, tumis bawang2 dan ikan masin sampai ikan masin masak. Pastu masuk carrot dan cili, kacau seketika, pecahkan telur, kacau lagi. Pastu masuk lah nasi putih, serbuk perencah dan garam secukup rasa. Kacau sampai agak2 semua dah sebati. Pastu angkat ler boh dlm pinggan dan tabur ikan bilis goreng! boleh ler makan..

* bonda letak saki baki daging masak hitam yg telah diperangat! nak buang sayang lak! (menu mlm sebelum tu!)




Quote:
Kenitra - betul tu.. membazirkan amalan setan..

Cak - dah terubat dan diubati dah kak cak oiii..

kuchai - lorrrrr takkan sepinggan ajer..

Bro Jeff - bonda mmg geram sgt kat ecah tu bila dia dgn abah dia... skit2 asek nak peluk abah dia je..

wanie~mama irfan - dah balik dah dia dgn selamatnya.. thanks wanie..

k.zana - tunggu la ecah dpt adik laki nanti... baru dia tau.....

kak zura - manja terlebih-lebih kak.. tima kasih kerna mendoakan kami...

Lynda - nak ecah panggil hang apa... auntie or mama or mummy? ecah kan byk family angkat..

Kak rinnchan - mmg terasa lesu je bila dia takde.. nak wat projek baking apa pon takde hati..




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net