By: raqin rafiqyn

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 23-Apr-2007 00:57 Email | Share | Bookmark
Fussili Ala Bonda

 
Dah lama beli fussili ni tapi tak terbuat je.. sebab.. mcm biasa lah.. dgn alasan yg sama.. takdak tukang makan..hihihihiii... memandangkan mak ada kat umah..dan dia mmg suka makan benda2 camni.. especially makaroni.. so bonda buatkan la utk mak.. takdak makaroni..fussili pon jadi lah...

Quote:
FUSSILI ALA BONDA

300 gm fussili - direbus (+ 3 s/b minyak) dan ditos

Bahan - KUAH
Minyak masak - utk menumis
1 biji bawang besar - didadu
8 s/b cili kering yg telah diblend
1 s/b gula (paras rata)
3 s/b sos tomato
3 s/b sos cili
Setengah bungkus daging cincang (lupa nak timbang daa...)
1 1/2 gelas air
1 potong nenas masak - dicincang
1 tin cendawan butang - dihiris
1 biji buah tomato - didadu
100gm mix vege
1 keping fishcake - dihiris
6 biji fishball - dipotong 4
1/2 s/k serbuk oregano - optional
1/2 s/k serbuk italian seasoning - optional
Garam - secukup rasa

Cara:
1. Panaskan minyak. Tumis bawang besar hingga layu.
2. Masukkan cili kering dan gula. Kacau sesekali hingga pecah minyak.
3. Masukkan sos tomato, sos cili dan air. Kacau sebati.
4. Masukkan daging cincang dan nenas. Kacau sesekali hingga daging hampir masak.
5. Masukkan fishcake, fishball, cendawan butang dan mix vege. Kacau rata. Biarkan seketika
6. Masukkan tomato, serbuk oregano dan italian seasoning dan garam secukup rasa.
7. Kacau sebati dan bila kuah makin pekat.. tutup api. Siap



Quote:
****************************** BILA BONDA BERCERITA ******************************

Kak Zana - wuiiishhhhhhhhhh mmg syok la kalau mak mai... actually fussili tu mmg nak buat ala2 bolognaise gitu.. tapi tak mo le letak bolognaise kan...letak je lah ala2 bonda gitu.. boleh? Ecah pon sonok tak yah p umah pengasuh.. dok ngan mak bonda kat umah.. tapi kan kak zana..ecah tak panggil maktok la... cucu2 mak bonda tu semua panggil kat mak Nanny..tapi bukan sebutan omputih tau... sebutan hindustan..nani... sebab mak bonda tu ada kacukan punjabi sket..bonda je kacukan melayu.. takdak muka anak mami pon... sedis aku tau..

Jie-jie - hmmmmmm mmg tak dpt dinafikan... (cis prasan lak bonda ni kan..)

Lynda - smoga mak aku rasa camtu lah.. sebab aku tau mak aku dgn abg2 aku dgn kak2 ipaq aku..semua kata aku penyegan dan baloq liat..dan yg paling pemalas dlm umah...siannya kat aku..huhuhuukkk..

Cakcibur - mak sukaaaaa sgt.. feveret dia pon.. bonda ni pon boleh kenai makaroni dan sgala adik bradik makaroni tu.. mak le yg ajar..

Sabrina - komen.. dia jawab sepatah je sambil makan... SEDAP!

Bro Jeff - sesama.. eh..bro jeff nak masak gak ke?

*********************************************************************************************************




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net