By: raqin rafiqyn

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 10-Apr-2007 02:44 Email | Share | Bookmark
Agar-agar Campak

 
 
Dulu kalau ada kenduri kat umah, tok suka buat agar2 ni.. masa tu bonda skolah lagi.. penah la tanya.. pasepa nama agar2 ni agar2 campak? tok kata sebab proses dia main campak2 je dlm loyang.. suka hati la nak campak camna pon.. nanti bila potong.. kot mana pon akan nampak cantik.. tapi tok buat kemas la..dan mmg nampak cantik.. bonda buat ni tak la sekemas dan secantik agar2 tok.. dan rasanya tak leh le nak lawan air tgn tok.. sebab dia masak apa pon mmg ada kelas! skarang ni dia dah tua.. dah tak larat.. asek sakit2 ja.. haiiiiiii ni yg rasa nak balik kg jumpa tok ni.. huhuhuuuu..



Quote:
AGAR-AGAR CAMPAK

Bahan A
20gm agar2
1 tin susu cair
air - secukupnya (supaya tak keras sgt agar2 tu)
1s/k esen ros

Bahan B
10gm agar2
8 s/b gula - nak manis boleh tambah lagi..taknak manis sgt..kurangkan sikit
air - secukupnya
1s/k esen ros
Pewarna merah, ungu, kuning, biru, pink, dark caramel & hijau - suka ati le nak boh kaler pa pun..

Cara
1. Masak bahan B dalam periuk hingga mendidih dan agar2 hancur.
2. Sediakan beberapa piring/pinggan
3. Ambil 1 @ 1 1/2 senduk agar2 dan tuang ke dlm piring2 yg dititiskan dgn pewarna. Kacau supaya warnanya rata. Biarkan beku.
4. Masak bahan A dlm periuk yg sama hingga agar2 hancur.
5. Sediakan loyang yg sederhana.
6. Tuang 1 1/2 @ 2 senduk agar2 tadi dlm loyang. Patahkan agar2 yg diwarnakan dan campak2 je dlm loyang tu (atas lapisan bahan A).
7. Tuang lagi 1 1/2 @ 2 senduk lagi agar2 (bahan A) ke atas lapisan agar2 yg dicampak2 tadi.
7. Ulangkan semua proses melapis sehingga habis semua bahan.
8. Sejukkan dan potong. Hidangkan.


Make sure lapisan susu tenggelamkan lapisan agar2 yg berwarna utk layer paling atas skali. My mistake plak lapisan atas tu ternipis sgt.. dan oleh kerana mlm semlm bonda tak makan nasik.. bonda makan agar2 ni punya la byk sambil2 tgk tv.. bila tgk dah suku je yg tinggai..

Quote:
************************ BILA BONDA BERCERITA... ***************************

Cakcibur - kalau esok ni bila kita dah tua2 anak cucu tak ingat masakan kita.. cari nahas le tu.. nak ketuk ngan senduk gamaknya!

xhensem - kalau nak rasa kena datang umah ler..

Nini - boleh le..drpd takdak mende nak telan..

Kak Kuzi - try jgn tak try kak..pastu jgn lupa tepek ek..

Kak Zana - try le..print je resepi ni.. tak susah aiihhh..

Jeff - ye ke? kalau camtu musti agar2 campak bonda ni sedap kan..

Kenitra - tima kasih kerana sudi menjemput.. besar hati rasanya..

Sabrina - sib baik agar2 tu tak kena demam campak kan..

Lynda - hang takpa lah.. keja bukan jauh sgt dgn kampung..anytime boleh balik kg tgk tok hang.. aku ni nak balik sana pon.. jenoh cari time yg sesuai..hukhukhukkk..

*****************************************************************************************************




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net