By: raqin rafiqyn

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 4-Apr-2007 02:35 Email | Share | Bookmark
Apam Tepung Beras

 
 
Malam semlm bancuh siap2 adunan tepung ni.. nak wat utk brekfes la.. Tringin lak nak makan apam.. Pagi tadi cuma nak masuk dlm pengukus ja.. pastu dah boleh mkn.. Tak tau la mana dapat resepi ni dulu.. bonda print sebelum ada ecah lagi.. kepada tuan/puan empunya resepi.. trima kasih byk2.. dah byk kali bonda buat apam ni masa memula kawen dulu... sebab senang nak buat.. so bawak sket la mai ofis..makan depan pc ni..


Quote:
APAM TEPUNG BERAS (12 biji)

Bahan:
100 gm tepung beras
50 gm gula
130 gm air
2 gm yis
2 gm ENO
Pewarna
kelapa - utk ditabur/dicicah

Cara:-
1. Campurkan tepung beras, gula, air & yis.
2. Kacau hingga sebati. Tutup bancuhan dan perap selama 4 jam.
3. Panaskan kukusan.
4. Masukkan pewarna dan Eno ke dlm bancuhan tersebut dan biar selama 5 minit.
5. Tuang bancuhan ke dlm acuan dan kukus selama lebih kurang 15-20 minit atau hingga masak.


My method plak :

~ adunan tu bonda biarkan lebih drp 4 jam.
~ Eno tu bonda boh masa nak kukus adunan apam ni.. bonda masukkan 2 s/k eno dan kacau cepat2 pastu terus tuang dlm mangkuk kecik2 dan kukus.( tak biar selama 5 minit mcm resepi tu..)
~ kalau anda suka boleh campur 2-3 pewarna kat apam ni.. lagi cantik bila dah masak nanti!




************************** DE STORY-MORY **************************

Kenitra - awak tu lelaki.. takpe kalau tak bleh masak pon.. minta je org umah buatkan lepas dia abih pantang nanti.. anyway.. madihah si baby yg comel tu sehat ke? boleh jadi anak angkat tak?

Kuzi - mekasih.. kalau cantik menawan kena la bg rasanya sedap la jugak.. kalau tak nanti tak sepadan lak!

Ida - nak sket ke?

Lina - lebih sedap kalau org buatkan..

Sabrina - mcm biasa la.. kadang rajin kadang malas!

Bro Jeff - apam ni kalau yg gebu baru sedap kan..

mami_sitiey - ala senang ja siti.. hang kan rajin.. buat le sesekali nanti.. sure min suka..

Meorjay - thanks le singgah kat fp bonda ni.. betul tu.. mkn apam tepung beras ni mmg lambat rasa lapar.. sesuai kalau nak diet..

MamaFami - beli le tepung beras baru ma.. kalau takde kat sana.. meh bonda poskan ke malawi nak?

Zana - dipersilakan try.. but try at your own risk ya.. ekcelli bonda mmg buat apam tak penah boh tapai.. sebab bonda tak reti nak buat tapai pon! tapi member kata kalau boh tapai lagi sedap!

************************** END OF STORY-MORY ************************


[b]


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net