By: raqin rafiqyn

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 14-Mar-2007 03:51 Email | Share | Bookmark
Pau Sardin

belum kukus
dah masak
Semlm sebelum tdoq dah uli adunan pau ni.. so pagi tadi bgn kul 4.30, terus masak inti..tapi inti sardin + kentang sajalah.. Nak boh inti sekaya.. 'miskin' lupa nak beli... boh aje lah inti sardin tu.. lepas settlekan inti pau tu dan biaq pau tu kembang skali lagi.. bonda kelam kabut lak menyidai baju..smlm sebelum tdoq dah suruh washing machine tu putaq semua baju2 tu.. pastu sementara periuk gas tgh dok kukuih pau..bonda kelam kabut lak iron baju keja... bancuh susu ecah, kemaskan beg ecah dan buat le apa yg patut dibuat dlm tempoh terpendek tu..lepas antar ecah p umah pengasuh, balik umah sat..lupa lak nak bancuh teh utk abah...sib baik umah pengasuh baru ecah tu depan umah je.. hihihiii..kalau jauh..abah kena bancuh sendiri la ye..hihiihiii.. lepas semua dah settle baru bonda mai ofis.. dan sib baik gak ler ofis cuma 10 minit je dari umah.. itu kalau naik kereta la.. kalau naik motor 6 minit jer..ahhhh rindu lak kat si motor kapchai ku itu.. ..tapi bila dah dok depan pc ni.. rasa mcm nak balik umah sambung tdoq lak! uwarrghhhhhhh mengantuknya!!

Quote:
PAU SARDIN

BAHAN
500 GM tepung gandum
1/2 s/k baking powder
1/2 s/k garam
1 s/b gula
1 s/k yis mauripan
2 s/b shortening
250 gm air suam

CARA
1. Gaul rata semua bahan kecuali air.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit hingga habis.
3. Uli sehingga licin dan elastik
4. Tutup dgn kain lembab dan biarkan naik 2x ganda
5. Tumbukkan adunan dan bahagikan menjadi ketulan kecil
6. Bulatkan dan masukkan inti kesukaan anda
7. Lapik atas kertas atau daun pisang. Biar adunan naik lagi
8. Panaskan kukusan
9. Masukkan adunan dan kukus slama 10 minit.
10. Buka tudung kukusan dgn perlahan supaya air tidak menimpa adunan pau. Siap.


~~** kalau tak salah ni resepi kak liza.. mekasih daun kladi ye kak!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net