By: raqin rafiqyn

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 20-Jan-2007 06:52 Email | Share | Bookmark
Sagu

Abuk-Abuk
Sagu Gula Melaka
Before & After
 
Quote:
Tu diaaa............. arini (tgh hari) mmg ari untuk xperimen.. eventhough resepi sagu ni senang tapi disebabkan tak penah buat dan tak penah makan, rasa mcm kureng confident gak nak buat memula.. bukan pe..takut salah je... tapi bila dah jadi, terasa mcm senang sgt rupanya... cuma abuk2 tu je rasa mcm musykil skit...apasal gula merah dia habis ke bawah.. tak mcm org lain buat pun?? pasai terlebih letak gula merah ke..atau over-cooked? but the taste.. remains wallahhh!! Sedapnye... Balik kg nanti nak buat kat umah mak lak lah.. sebab kat sini payah benor nak cari daun pisang... kalau kat umah mak tu terbuang camtu je.. As usual..sapa le nak mengabihkan semua ni..?? bonda mcm biasa la.. jamah skit je utk rasa... simpan skit utk abah & ecah, yang lain semua bawak p umah Kama... sebab rumah dia ramai org..



Quote:
ABUK-ABUK SAGU (Rozzan)
(Copy paste from FP MamaFaMi..Thanks Mama)

Ingredients :

250 g sagoo
220 g grated coconut (just the white part)
180 g palm sugar (gula Melaka) ~ cut to small pieces
1/2 teaspoon salt
banana leaves cut into the size of 16 cm x 28 cm and made into cones

Method :

1. Wash the sagoo and put through a strainer.
2. Mix well grated coconut and salt. Add in the sagoo and mix well.
3. Take one cone, put in a tablespoon of the sagoo mix. Press slightly into the cone.
4. Add a bit of the palm sugar on top.
5. Cover it with 2 tablespoons of sagoo mix.
6. Close the cone and slit with a toothpick.
7. Steam till done, about 10 minutes.



Quote:
SAGU GULA MELAKA
(Copy paste je from FP Sis Rossya..Thanks sis)

200g biji sago
200g gula melaka
1 bijikelapa ambil santan pekatnya
sedikit garam
1 helai daun pandan

Masak sago dengan air mendidih, masak sehingga jernih. Setelah siap diangkat.. dan cuci sehingga hilang kanjinya. Masukkan sago kedalam acuan yang diingini.

Santan pekat dimasak dengan sehelai daun pandan bersama sedikit garam. Gula melaka di masak berasingan dengan sedikit air untuk mendapatkan sirap yang pekat.

Untuk menghidangkan, sago yang telah sejuk di letakkan kedalam mangkuk2 dessert dan dituangkan santan sejuk ketasnya.. diikuti dengan sirap gula melaka. Hiaskan dengan buah-buahan yang anda gemari. Enak di makan tatkala sejuk


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net